AKTUÁLNA PONUKA INOVAČNÝCH VZDELÁVACÍCH PROGRAMOV VÝHRADNE PRE VYCHOVÁVATEĽOV
INFORMÁCIA
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR – sekcia stredných škôl a celoživotného vzdelávania podľa § 67 ods. 5 zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov po posúdení všetkých náležitostí
v y d á v a
žiadateľovi občianske združenie SPOLOČNOSŤ PRE VÝCHOVU MIMO VYUČOVANIA – VYCHOVÁVATELIA v zastúpení Mgr. Gabriela Zábušková,
OPRÁVNENIE
na poskytovanie inovačného vzdelávania pre kategóriu:
VYCHOVÁVATEĽ.
Vymedzenie obsahového zamerania inovačného vzdelávania:
Prehĺbenie, rozšírenie a inovovanie profesijných kompetencií potrebných na výkon činnosti v kategórii vychovávateľ vo výchove mimo vyučovania. Obsahovým zameraním inovačného vzdelávania bude výchova a vzdelávanie mimo vyučovania.
Evidenčné číslo: 54/2023 – IV
Obdobie platnosti: do 5. novembra 2028
ZOZNAM INOVAČNÝCH VZDELÁVACÍCH PROGRAMOV
1. VYTVÁRANIE KONCEPČNÝCH PROGRAMOVÝCH DOKUMENTOV PRE ŠKOLSKÉ VÝCHOVNO-VZDELÁVACIE ZARIADENIA
Anotácia: Vytvorenie programových a strategických dokumentov je zložitý a náročný proces. Povinnosť vypracovať Výchovný program školského zariadenia (VPŠZ) ustanovuje školský zákon. Paradoxne, tí ktorí sú vypracovaním takéhoto dokumentu poverení, nie sú na tak zložitý proces pripravovaní. V súčasnosti neexistuje žiadny metodický materiál, ktorý by poskytoval pedagogickým zamestnancom potrebné informácie a metodickú podporu/poradenstvo, či usmernenia a teoretické i koncepčné východiská k vytvoreniu základného dokumentu pre výchovu a vzdelávanie v školských zariadeniach. PIV je obsahovo dizajnový tak, aby účastníci po jeho absolvovaní boli spôsobilí a pripravení vytvoriť VPŠZ, podľa ktorého sa má v danom ŠZ uskutočňovať výchova a vzdelávanie.
Autor a lektor IVP: PaedDr. Erika Novotná, PhD.
Druh vzdelávania: inovačné
Počet hodín: 50 = 30 prezenčne (učené on-line)/20 dištančne (plnenie dištančných úloh)
Kódové označenie programu pri objednávaní
v Prihlasovacom formulári: EN_01_2024_KONCEPCIADOKSVVZ
2. ANALÝZA TEMATICKÝCH OBLASTÍ VÝCHOVY PODĽA ŠTÁTNYCH VÝCHOVNÝCH PROGRAMOV A ICH IMPLEMENTÁCIA DO EDUKAČNÉHO PROCESU V ŠKOLSKÝCH VÝCHOVNO-VZDELÁVACÍCH ZARIADENIACH
Anotácia: Obsahovú dimenziu vo výchove mimo vyučovania reprezentujú tematické oblasti výchovy. Schválenie a zverejnenie štátnych výchovných programov pre ŠVVZ Ministerstvom školstva vedy, výskumu a športu SR, prináša (okrem iného) inováciu doteraz platných TOV a definuje päť nových TOV, ktoré môžu ŠVVZ v praxi implementovať najskôr od školského roka 2023/2024. Determinantom úspešnej implementácie nových TOV do výchovy mimo vyučovania, do reálnej edukačnej praxe, je dôsledná analýza a deskripcia jednotlivých TOV. Pre potreby praxe je nevyhnutná i komparácia "starých" a "nových" TOV a následný analyticko-syntetický prístup, zo strany pedagogických zamestnancov, nevyhnutný pre úspešnú implementáciu inovácií do výchovno-vzdelávacieho procesu.
Autor a lektor IVP: PaedDr. Erika Novotná, PhD.
Druh vzdelávania: inovačné
Počet hodín: 50 = 30 prezenčne (učené on-line)/20 dištančne (plnenie dištančných úloh)
Kódové označenie programu pri objednávaní
v Prihlasovacom formulári: EN_02_2024_IMPLENTEDUSVVZ
3. DIZAJNOVANIE VÝCHOVNO-VZDELÁVACIEHO PROCESU V ŠKOLSKÝCH VÝCHOVNO-VZDELÁVACÍCH ZARIADENIACH V KONTEXTE NEFORMÁLNEJ VÝCHOVY A VZDELÁVANIA
Anotácia: Výchova mimo vyučovania realizovaná v školských kluboch detí a školských internátoch, má všetky znaky a charakteristiky neformálnej výchovy a vzdelávania. V štátnych výchovných programoch pre školské výchovno-vzdelávacie zariadenia je jednou zo základných požiadaviek štátu na poskytovanie výchovy a vzdelávania v ŠKD a ŠI demokratický prístup a prístup neformálnej výchovy a vzdelávania vo výchovno-vzdelávacej činnosti, umožňujúci zdieľanie osobných skúseností a pohľadov na obsah i proces.
Výchovno-vzdelávací proces v ŠKD i ŠI ponúka otvorený priestor na implementovanie neformálnej výchovy a vzdelávania. Riadenie a organizácia výchovno-vzdelávacieho procesu v ŠKD a ŠI závisí od vychovávateľa. Je kľúčovým aktérom dizajnovania výchovno-vzdelávacieho procesu. Neformálna výchova a vzdelávanie ponúka veľa možností a inšpirácií ako dizajnovať/riadiť (plánovať, realizovať a vyhodnocovať) výchovno-vzdelávací proces tak, aby ponúkal otvorený, tvorivý a atraktívny priestor pre rozvoj osobnosti dieťaťa a mladého človeka.
Autor a lektor IVP: PaedDr. Erika Novotná, PhD.
Druh vzdelávania: inovačné
Počet hodín: 50 = 30 prezenčne (učené on-line)/20 dištančne (plnenie dištančných úloh)
Kódové označenie programu pri objednávaní
v Prihlasovacom formulári: EN_03_2024_NEFORMALVYCHSVVZ
4. NADOBÚDANIE A ROZVÍJANIE KOMPETENCIÍ DETÍ V MLADŠOM ŠKOLSKOM VEKU V PROSTREDÍ ŠKD
Anotácia: Dochádza v školách a školských zariadeniach k nadobúdaniu a následnému rozvíjaniu kľúčových kompetencií detí a mladých ľudí?
Kompetencia neexistuje vo forme izolovanej, konkrétnej zručnosti, vedomosti, schopnosti. Je to oveľa zložitejšia kategória. Kompetencia je dynamická premenná závislá od praktickej činnosti a autentickej skúsenosti, ktorá je neprenosná a výsostne individuálna. Úlohou školy a školských zariadení je vychovávať detí a žiakov, rozvíjať ich potenciál a osobnosť. Vyučovanie je vždy spojené s výchovou. Akákoľvek práca školy a školských zariadení sa uskutočňuje na základe hodnôt a noriem. Na primárnom stupni vzdelávania, a koherentne s výchovou mimo vyučovania, má byť poskytované solídne všeobecné vzdelanie orientované na situácie blízke životu, na zvládanie konkrétnych úloh a na praktické konanie.
Autor a lektor IVP: PaedDr. Erika Novotná, PhD.
Druh vzdelávania: inovačné
Počet hodín: 50 = 30 prezenčne (učené on-line)/20 dištančne (plnenie dištančných úloh)
Kódové označenie programu pri objednávaní
v Prihlasovacom formulári: EN_04_2024_KOMPETENCIEDETISKD
5. FOLKLÓR AKO AKTUÁLNY PRVOK INOVOVANÝCH TEMATICKÝCH OBLASTÍ VÝCHOVY
Anotácia: Folklór a tradičná ľudová kultúra je dokladom kultúrnej identity národa a je neoddeliteľnou súčasťou nehmotného kultúrneho dedičstva každého štátu. V dnešnej pretechnizovanej dobe sa dostávajú do úzadia hodnoty, krása tradícií a pestrosť našej ľudovej kultúry. Folklór, ľudové zvyky, tradičné remeslá sa stávajú "netradičnými". Vychovávatelia sa musia na jednej strane prispôsobovať novým trendom, na strane druhej by mali byť sprostredkovateľmi hodnôt a mali by motivovať deti a žiakov k poznaniu a identifikácii národnej histórie, činnosti predkov, o všestranný estetický, etický a morálny rozvoj detí a žiakov. Všetky zložky folklóru môžu deťom a mladým ľuďom pomôcť uvedomiť si kultúrne bohatstvo, ktoré im odkázali predkovia. Dôvodom realizácie inovačného vzdelávacieho programu je zvýšiť atraktívnosť ľudových tradícií, zvykov našich predkov a tradičných remesiel, ktoré môžu byť využívané v školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach a špeciálnych výchovných zariadeniach. Folklór a jeho zložky je možné implementovať do všetkých inovovaných tematických oblastí výchovy a prepájať ich do ucelených aktivít, ktoré inovujú, obohacujú a ozvláštňujú výchovno-vzdelávací proces v školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach a špeciálnych výchovných zariadeniach. Inovačné vzdelávanie bude realizované prevažne praktickými folklórnymi aktivitami využiteľnými v pedagogickej praxi vychovávateľa pre rôzne vekové kategórie. Súčasťou programu budú aj aktivity, ktoré prepájajú folklór a tradície so súčasným moderným životom.
Autor a lektor IVP: PaedDr. Jana Verešová, PhD.
Druh vzdelávania: inovačné
Počet hodín: 50 = 32 prezenčne (učené on-line a aj prezenčne)/18 dištančne (plnenie dištančných úloh)
Kódové označenie programu pri objednávaní
v Prihlasovacom formulári: JV_01_2024_FOLKLORVTOV
6. ŠPECIFICKÉ METÓDY A FORMY TVORIVEJ DRAMATIKY AKO PROSTRIEDKY K PODPORE OSOBNOSTNÉHO A SOCIÁLNEHO ROZVOJA DETÍ V ŠKD.
Anotácia: Inovačný program predstavuje tvorivú dramatiku ako jednu z foriem podpory rozvoja dieťaťa mladšieho školského veku. Vymedzuje obsahový rámec tvorivej dramatiky a približuje jej špecifické metódy. Načrtáva rôzne formy a možnosti uplatnenia tvorivej dramatiky vo voľnom čase detí v prostredí ŠKD.
Autor a lektor IVP: PaedDr. Janette Gubricová, PhD., univerzitný docent
Druh vzdelávania: inovačné
Počet hodín: 50 = 30 prezenčne (učené on-line)/20 dištančne (plnenie dištančných úloh)
Kódové označenie programu pri objednávaní
v Prihlasovacom formulári: JG_01_2024_SPECDRAMSKD
7. MODERNIZÁCIA OBSAHU VÝCHOVY MIMO VYUČOVANIA V ŠKOLSKÝCH VÝCHOVNO-VZDELÁVACÍCH ZARIADENIACH
Anotácia: Program vzdelávania je zameraný na uplatnenie cieľov výchovy a vzdelávania prezentovaných v cieľoch tematických oblastí výchovy prispôsobených požiadavkám 21. storočia, záujmom a potrebám súčasných detí/žiakov a aktuálnych trendov. Inovačné vzdelávanie bude realizované praktickými riešeniami prepájania formálneho a neformálneho vzdelávania v školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach a možností prepájania vzdelávacích oblastí a tematických oblastí výchovy.
Autor a lektor IVP: Mgr. Gabriela Zábušková
Druh vzdelávania: inovačné
Počet hodín: 50 = 30 prezenčne (učené on-line)/20 dištančne (plnenie dištančných úloh)
Kódové označenie programu pri objednávaní
v Prihlasovacom formulári: GZ_01_2024_MODERNAVMV
8. ŠKOLSKÝ KLUB DETÍ A JEHO MANAŽOVANIE V SYSTÉME AKTUÁLNYCH ZMIEN
Anotácia: Inovačný vzdelávací program má ambíciu priblížiť fungovanie školských klubov detí cez problematiku nových požiadaviek a nových výzev ( legislatívne zmeny, požiadavky na výchovu a vzdelávanie pre 21. storočie, existujúca komercializácia záujmovej činnosti a pod.). Zámerom vzdelávacieho programu je zvýšiť profesionálny pohľad vychovávateľov na požadované zmeny s dôrazom na pedagogickú prax: predovšetkým myslieť v pedagogických súvislostiach, učiť sa ťažiť z pedagogickej teórie a praxe a byť reflektívnym praktikom. Ponúkame vychovávateľom formu, ale aj metódu inovácie v manažovaní a práci školského klubu detí cestou otvoreného klubu. Stotožňujeme sa s poznaním, že obsah tohto pojmu je nepoznanou novinkou. Ide o návrh, ktorého ambíciou je uplatniť sa na základe overení a skúseností vychovávateľov vo vlastnej pedagogickej praxi.
Autor a lektor IVP: Mgr. Gabriela Zábušková
Druh vzdelávania: inovačné
Počet hodín: 50 = 30 prezenčne (učené on-line)/20 dištančne (plnenie dištančných úloh)
Kódové označenie programu pri objednávaní
v Prihlasovacom formulári: GZ_02_2024_MANAGERSKD
9. SÚČASNÉ TRENDY V OBLASTI METÓD, FORIEM A POSTUPOV VÝCHOVY A VZDELÁVANIA
Anotácia: Inovačný vzdelávací program vychádza z porovnania na jednej strane výchovy a vzdelávania, ktoré potláčalo zvedavosť a kritické myslenie a snažilo sa modelovať prirodzené učenie sa, na druhej strane výchova a vzdelávanie, ktorá podporuje kreativitu, otvorenie zážitku, aktivizovanie myšlienkových procesov, posilňovanie tímového ducha, kritického a aktívneho prístupu, zlepšovanie dynamiky skupiny, využívanie hrových foriem a interaktívnych činností a ďalších benefitov. Inovačné vzdelávanie bude realizované cez praktické aktivity zamerané na vytváranie učiacej sa komunity, objavovanie a orientáciu na moderné partnerstvo.
Autor a lektor IVP: Mgr. Gabriela Zábušková
Druh vzdelávania: inovačné
Počet hodín: 50 = 30 prezenčne (učené on-line)/20 dištančne (plnenie dištančných úloh)
Kódové označenie programu pri objednávaní
v Prihlasovacom formulári: GZ_03_2024_TRENDYVYCHAVZDEL
10. PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKOVANIE V PEDAGOGICKEJ PRAXI VYCHOVÁVATEĽA
Anotácia: Inovačný vzdelávací program je zameraný na prehĺbenie, rozšírenie a inovovanie profesijných kompetencií pedagogických zamestnancov - vychovávateľov vymedzených v profesijnom štandarde v oblasti dieťa/žiak. Na základe praktických aktivít a cvičení si absolvent vzdelávania osvojí konkrétne využívanie metód a nástrojov pedagogického diagnostikovania detí/žiakov na podporu procesu ich učenia sa. Absolvent programu vzdelávania vie vybrať a použiť metódy a nástroje na diagnostikovanie detí/žiakov, vie spracovať výsledky diagnostikovania a využiť ich vo svojej praxi na identifikovanie individuálnych potrieb detí žiakov v procese výchovy a vzdelávania.
Autor a lektor IVP: Mgr. Gabriela Zábušková
Druh vzdelávania: inovačné
Počet hodín: 50 = 30 prezenčne (učené on-line)/20 dištančne (plnenie dištančných úloh)
Kódové označenie programu pri objednávaní
v Prihlasovacom formulári: GZ_04_2024_VYCHPEDIAGNOSTIK
11. PODPORA DETÍ A ŽIAKOV SO ŠPECIÁLNYMI VÝCHOVNO-VZDELÁVACÍMI POTREBAMI VO VÝCHOVE MIMO VYUČOVANIA
Anotácia: Inovačný vzdelávací program je súhrnom teoretických poznatkov a praktických zručností vychovávateľov na podporu inovácie výchovných postupov zameraných na tvorbu inkluzívneho prostredia a podporu detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach a špeciálnych výchovných zariadeniach. Program je rozdelený do troch hlavných tematických celkov:
1. Podporné opatrenia vo výchove mimo vyučovania
2. Dieťa a žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
3. Výchovné postupy, intervencia a prevencia vo výchove mimo vyučovania
Hlavným cieľom tohto IVP je inovovať profesijné kompetencie, poznatky a zručnosti vychovávateľov potrebné na výkon pedagogickej činnosti zamerané na pomoc a podporu deťom a žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach a špeciálnych výchovných zariadeniach.
Autor a lektor IVP: PaedDr. Jana Verešová, PhD.
Druh vzdelávania: inovačné
Počet hodín: 50 = 34 prezenčne (učené osobne prezenčne a aj on-line)/16 dištančne (plnenie dištančných úloh)
Kódové označenie programu pri objednávaní v Prihlasovacom formulári: JV_01_2024_ŠPECVYCHVZDELVMV
12. DETSKÉ ĽUDOVÉ HRY A TANCE A ICH VYUŽITIE VO VÝCHOVE MIMO VYUČOVANIA
Kódové označenie programu: JV_03_2024_ĽUDHRYATANCEVMV
Rozsah spolu: 50 hodín
Rozsah prezenčne (osobne prezenčne): 36 hodín
Rozsah dištančne: 14 hodín
Autor a lektor programu: PaedDr. Janka Verešová, PhD.
Anotácia: Obsahom tohto vzdelávacieho programu je súhrn teoretických poznatkov a praktických zručností na podporu využívania detských ľudových hier a tancov pri realizácii pútavých aktivít, zážitkových programov a projektov v tematických oblastiach výchovy kultúra a umenie a zdravie a subjektívna pohoda v školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach a špeciálnych výchovných zariadeniach. Program je rozdelený do štyroch hlavných tematických celkov: 1. Tanec, 2. Detské ľudové hry, 3. Ľudový tanec a 4. Detské ľudové hry a tance v tematických oblastiach výchovy.
Hlavným cieľom tohto IVP je inovovať profesijné kompetencie a poznatky vychovávateľov potrebné na výkon pedagogickej činnosti pri aplikácii ľudového tanca a tradičných detských ľudových hier do výchovno-vzdelávacej činnosti v čase mimo vyučovania. Špecifickými cieľmi sú:
- Orientovať sa v tematických oblastiach výchovy Štátneho výchovného programu pre výchovné zariadenia – Kultúra a umenie, Zdravie a subjektívna pohoda.
- Implementovať informácie o detských ľudových hrách a tancoch do výchovy mimo vyučovania v školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach a špeciálnych výchovných zariadeniach.
- Diferencovať charakteristické znaky regiónov Slovenska.
- Špecifikovať charakteristiky tanečných štýlov, tancov a tanečných oblastí Slovenska.
- Aplikovať tanečné štýly vo výchovných aktivitách v závislosti od veku detí a žiakov.
- Aplikovať základné praktické zručnosti s ľudovým tancom, spevom a hudbou.
- Transformovať získané vedomosti a zručnosti do realizácie pútavých aktivít, zážitkových programov a projektov pre deti a žiakov v školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach a špeciálnych výchovných zariadeniach.
Cieľová skupina/kategória pedagogických zamestnancov: VYCHOVÁVATELIA
Kariérový stupeň: začínajúci pedagogický zamestnanec, samostatný pedagogický zamestnanec, pedagogický zamestnanec s 1. atestáciou, pedagogický zamestnanec s 2. atestáciou